PEP check je první unifikovaný vyhledávač pro české a zahraniční PEP + národní a mezinárodní sankce EU.
Díky aplikaci PEP check můžete na jedno kliknutí prověřit, zda je Váš klient politicky exponovanou nebo sankcionovanou osobou, a to tak, jak předepisuje AML zákon a metodika FAÚ (Finančního analytického úřadu).
Rychlé a efektivní vyhledávání českých a zahraničních PEP. Nabízíme jednoduchý přístup k nejkomplexnější databázi politicky exponovaných osob, která je z naší strany pravidelně aktualizována. Díky PEP checku ušetříte Váš čas;
Neomezená historie vyhledávání a export výsledků do PDF souboru; v případě kontroly je kompletní historie vyhledávání vždy po ruce;
Připojení do Vašeho CRM systému přes tzv. API rozhraní. Pokud preferujete používání PEP checku přímo přes Váš systém (a nikoli přes webový prohlížeč), můžete jej jednoduše napojit přímo do Vašeho systému (API dokumentace zde);
Prohledávání závazných sankčních seznamů ČR a EU (databáze národních sankcí ČR a mezinárodních sankcí Evropské unie);
Maximálně jednoduché a intuitivní ovládání;
Platíte pouze za to, co využíváte, žádné závazky či paušály, k tomuto slouží jednoduchý systém předplacených kreditů.
Naše společnost AML solutions s.r.o. je poskytovatelem vysoce specializovaných poradenských služeb v oblasti AML/CFT compliance. Pokud máte jakékoli dotazy, kontaktujte nás prosím na telefonním čísle +420 734 834 662 nebo e-mailové adrese podpora@pepcheck.cz
Politicky exponovaná osoba je každá fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, a její osoby blízké.
Tuto definici politicky exponované osoby stanoví AML zákon, tedy zákon č. 253/2008 Sb. o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu (dále také jako „zákon proti praní špinavých peněz“ nebo „AML zákon“) ve svém § 4 odst. 5.
Pro politicky exponovanou osobu, tzv. politically exposed person, se vžila zkratka „PEP“ – z angličtiny.
Výše uvedená zákonná definice je však poměrně neurčitá a není z ní na první pohled zřejmé, o jaké osoby se přesně jedná.
Z tohoto důvodu Finanční analytický úřad (FAÚ) vydal Metodický pokyn č. 7 (aktualizovaný dne 4. 12. 2023), kterým blíže specifikuje osoby, které jsou PEP, v návaznosti na příliš obecné definování pojmu PEP v AML zákoně.
Metodický pokyn FAÚ č. 7 obsahuje všechny veřejné funkce, které jsou v České republice považovány za významné a které zakládají status PEP (jedná se o taxativní, tedy uzavřený výčet). Tento seznam je uveřejněn na webových stránkách FAÚ.
Podle Metodického pokynu FAÚ č. 7 jsou veřejné funkce, které zakládají status PEP, následující (úplný výčet):
Nevystačíte, pro 100% zjištění statusu PEP Vám pouze AML zákon postačovat nebude a budete muset postupovat i dle výše uvedeného Metodického pokynu FAÚ.
Je to proto, že zákonná definice politicky exponované osoby dle § 4 odst. 5 AML zákona stanoví pouze velmi obecnou definici a toliko demonstrativní, nikoli taxativní (úplný) výčet veřejných funkcí, která zakládají status PEP.
Pozor: Je nutné pamatovat na to, že dle § 4 odst. 5 písm. b) bodu 1 AML zákona je PEP také každá osoba blízká osobě uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Totéž platí o společníkovi nebo skutečném majiteli stejné právnické osoby (resp. svěřenského fondu) jako osoba uvedená v Metodickém pokynu FAÚ č. 7, či osobě, jež je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Stejně tak dle bodu 3 § 4 odst. 5 písm. b) AML zákona je PEP i skutečný majitel právnické osoby (resp. svěřenského fondu), o kterých je Vám (jakožto povinné osobě) známo, že byly vytvořeny ve prospěch osoby uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Bohužel nikoli, žádný veřejně přístupný bezplatný seznam politicky exponovaných osob, tzv. PEP, neexistuje.
Je třeba tedy provést vlastní šetření na internetu (a o tomto uchovat záznam, tj. screenshot), anebo využít např. PEP check.
Skutečnost, zda klient je (nebo není) PEP je třeba zjišťovat vždy před uskutečněním obchodu nebo před navázáním obchodního vztahu a tuto informaci aktualizovat v době jeho trvání resp. při každém kontaktu s klientem. Tato povinnost se vztahuje na všechny povinné osoby, které identifikují svého klienta.
Existuje několik možných přístupů.
Povinnost zjišťovat, zda je klient PEP, je však nezbytné plnit průkazně, a vždy o tom vyhotovit záznam. Postupy pro zjišťování této skutečnosti jsou nevyhnutelnou součástí každého systému vnitřních zásad.
Zda je klient PEP, lze zjistit:
Pozor: podle Metodického pokynu FAÚ č. 7 však nepostačuje využití pouze jednoho způsobu zjišťování PEP, tedy např. využití písemného prohlášení klienta bez dalšího.
Výsledek z procesu zjišťování klienta PEP by měl být co nejvíce důvěryhodný, proto FAÚ doporučuje, aby výše uvedené způsoby zjišťování PEP byly v praxi kombinovány. Povinná osoba by se, v souladu s hodnocením rizik, neměla vždy spoléhat pouze na informace poskytnuté samotným klientem, ale měla by se snažit využít i jiný informační zdroj, což platí zejména u rizikových PEP.
V tomto případě se uplatní zvláštní postup – tzv. zesílená identifikace a kontrola klienta dle § 9a zákona proti praní špinavých peněz.
Zároveň je třeba upozornit, že povinná osoba v rámci obchodního vztahu s PEP je povinna přijmout též přiměřená opatření ke zjištění původu (veškerého) majetku politicky exponované osoby.
Ustanovení § 9 odst. 2 písm. d) AML zákona totiž výslovně stanoví, že kontrola klienta zahrnuje v rámci obchodního vztahu s PEP též přiměřená opatření ke zjištění původu jejího majetku.
Přestože metodický pokyn Finančního analytického úřadu č. 7 umožňuje povinným osobám, aby si své klienty se statusem politicky exponované osoby dále rozčlenily podle nižší/vyšší míry rizika do dalších podskupin tak, aby jednotlivá opatření byla přiměřená rizikovosti klienta PEP, nelze u těchto klientů na výše uvedenou povinnost zcela rezignovat a zjišťovat pouze zdroj peněžních prostředků nebo jiného majetku, kterého se obchod nebo obchodní vztah týká.
Rozčleněním klientů PEP podle nižší/vyšší míry rizika lze pouze korigovat hloubku provádění jednotlivých opatření, což v praxi znamená, že u klientů PEP s nízkým rizikem ML/TF je dostačující např. čestné prohlášení klienta, u klientů PEP s vyšším rizikem je třeba při zjišťování původu jeho majetku využít i další informační zdroje (např. daňové přiznání apod.). Nejen způsob, ale také rozsah zjišťování původu majetku PEP bude odrážet rizikově orientovaný přístup povinné osoby.
Je třeba zdůraznit, že i přes stanovení nízké míry rizika ML/TF u některých klientů PEP je třeba k této skupině osob přistupovat se zvýšenou obezřetností, jelikož tyto osoby mohou představovat potenciálně vyšší riziko spojené s legalizací výnosů z trestné činnosti a financováním terorismu.
V této souvislosti je třeba připomenout, že dle § 15 odst. 2 AML zákona povinná osoba neuskuteční obchod s politicky exponovanou osobou, a to ani v rámci obchodního vztahu, pokud jí není znám původ peněžních prostředků nebo jiného majetku užitého v obchodu.
Bohužel nikoli, žádný veřejně přístupný seznam českých PEP neexistuje, proto jsme vyvinuli PEP check.
Skutečnost, zda klient je nebo není PEP, je nutno zjišťovat vždy před uskutečněním obchodu nebo před navázáním obchodního vztahu a tuto informaci aktualizovat v době jeho trvání resp. při každém kontaktu s klientem. Tato povinnost se vztahuje na všechny povinné osoby, které identifikují svého klienta.
Existuje několik možných přístupů.
Povinnost zjišťovat, zda je klient PEP, je však nezbytné plnit průkazně, a vždy o tom vyhotovit záznam. Postupy pro zjišťování této skutečnosti jsou nevyhnutelnou součástí každého systému vnitřních zásad.
Nevystačíte, pro 100% zjištění statusu PEP Vám pouze AML zákon postačovat nebude a budete muset postupovat i dle výše uvedeného Metodického pokynu FAÚ.
Je to proto, že zákonná definice politicky exponované osoby dle § 4 odst. 5 AML zákona stanoví pouze velmi obecnou definici a toliko demonstrativní, nikoli taxativní (úplný) výčet veřejných funkcí, která zakládají status PEP.
Dle AML zákona se politicky exponovanou osobou rozumí:
a) fyzická osoba, která je nebo byla ve významné veřejné funkci s celostátním nebo regionálním významem, jako je zejména hlava státu, předseda vlády, vedoucí ústředního orgánu státní správy a jeho zástupce (náměstek, státní tajemník), člen parlamentu, člen řídícího orgánu politické strany, vedoucí představitel územní samosprávy, soudce nejvyššího soudu, ústavního soudu nebo jiného nejvyššího justičního orgánu, proti jehož rozhodnutí obecně až na výjimky nelze použít opravné prostředky, člen bankovní rady centrální banky, vysoký důstojník ozbrojených sil nebo sboru, člen nebo zástupce člena, je-li jím právnická osoba, statutárního orgánu obchodní korporace ovládané státem, velvyslanec nebo vedoucí diplomatické mise, anebo fyzická osoba, která obdobnou funkci vykonává nebo vykonávala v jiném státě, v orgánu Evropské unie anebo v mezinárodní organizaci,
b) fyzická osoba, která je
1. osobou blízkou k osobě uvedené v písmenu a),
2. společníkem nebo skutečným majitelem stejné právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu, jako osoba uvedená v písmenu a), nebo je o ní povinné osobě známo, že je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v písmenu a), nebo
3. skutečným majitelem právnické osoby, popřípadě svěřenského fondu, o kterých je povinné osobě známo, že byly vytvořeny ve prospěch osoby uvedené v písmenu a).
Pozor: Je nutné pamatovat na to, že dle § 4 odst. 5 písm. b) bodu 1 AML zákona je PEP také každá osoba blízká osobě uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Totéž platí o společníkovi nebo skutečném majiteli stejné právnické osoby (resp. svěřenského fondu) jako osoba uvedená v Metodickém pokynu FAÚ č. 7, či osobě, jež je v jakémkoli jiném blízkém podnikatelském vztahu s osobou uvedenou v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Stejně tak dle bodu 3 § 4 odst. 5 písm. b) AML zákona je PEP i skutečný majitel právnické osoby (resp. svěřenského fondu), o kterých je Vám (jakožto povinné osobě) známo, že byly vytvořeny ve prospěch osoby uvedené v Metodickém pokynu FAÚ č. 7.
Není, neboť funkce zastupitele obce nezakládá status PEP.
Seznam funkcí PEP, jenž je přílohou č. 1 Metodického pokynu FAÚ č. 7, obsahuje všechny veřejné funkce, které jsou v České republice považovány za významné a které zakládají status PEP (jedná se o taxativní, tedy uzavřený výčet). Tento seznam zastupitele obce jakožto PEP neoznačuje.
Pokud jde o vedoucí představitele územní samosprávy, z těchto jsou za PEP považovány pouze následující osoby:
Používáme soubory cookies
Používáme soubory cookies, abychom Vám umožnili uživatelsky příjemnější prohlížení webu. Udělíte-li nám souhlas s umístěním volitelných souborů cookies do vašeho zařízení, budeme moci sbírat anonymizovaná analytická data za účelem zlepšení našeho webu. Více informací o používání souborů cookies tímto webem naleznete v Pravidlech používání cookies.